ΣΤΕΝΩΣΗ ΠΥΕΛΟΟΥΡΗΤΗΡΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΛΗΣ

Τι είναι η στένωση της πύελο-ουρητηρικής συμβολής;

Η στένωση της πύελο-ουρητηρικής συμβολής (ΣΠΟΥΣ) είναι μια από τις πιο συχνές ανωμαλίες του ανώτερου ουροποιητικού συστήματος που προκαλεί διάταση της πυέλου του νεφρού (υδρονέφρωση). Χαρακτηρίζεται από την αδυναμία προώθησης των ούρων από τη νεφρική πύελο προς την αρχική μοίρα του ουρητήρα και αποτελεί τη συχνότερη αιτία της προγεννητικής υδρονέφρωσης με επίπτωση 1:1500 παιδιά. Ωστόσο, η ΣΠΟΥΣ μπορεί να εμφανιστεί και αργότερα στη ζωή ως αποτέλεσμα κάποιας άλλης πάθησης που αποφράσσει ή πιέζει την πύελο-ουρητηρική συμβολή.

Ποια είναι τα αίτια;

Στην παιδική ηλικία είναι συνήθως αποτέλεσμα εκ γενετής (κληρονομικής) στένωσης του αρχικού τμήματος του ουρητήρα ενώ στην ενήλικη ζωή παρουσιάζεται ως αποτέλεσμα κάποιας άλλης πάθησης όπως είναι η λιθίαση, η οπισθοπεριτοναϊκή ίνωση, οι φλεγμονές του ανώτερου ουροποιητικό συστήματος και η εξωτερική πίεση από κάποιο έκτοπο αγγείο που αποφράσει τον ουρητήρα.

Ποιά είναι τα συμπτώματα;

Η στένωση της πύελο-ουρητηρικής συμβολής μπορεί να παραμένει ασυμπτωματική από τη γέννηση ενός παιδιού μέχρι και την ενήλικη ζωή του. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσει πόνο στην οσφυϊκή χώρα και υποτροπιάζουσες ουρολοιμώξεις.

Στις περισσότερες περιπτώσεις η διάγνωση της ΣΠΟΥΣ γίνεται τυχαία στα πλαίσια κάποιου απεικονιστικού ελέγχου ή κατά την διάρκεια του προγεννητικού ελέγχου.

Το υπερηχογράφημα του ουροποιητικού είναι η πρώτη εξέταση που θα αναδείξει τη διάταση του πυελοκαλυκικού συστήματος ενώ η αξονική τομογραφία χρησιμοποιείται για την διερεύνηση των αιτιών της απόφραξης. Επίσης, πολύ χρήσιμο για την διάγνωση και την παρακολούθηση της πάθησης είναι το σπινθηρογράφημα των νεφρών, όπου μπορεί να αναδείξει τη δυσχέρεια απορροής των ούρων προς τον ουρητήρα και παράλληλα να παρέχει πληροφορίες για τη λειτουργία των νεφρών.

Οι ασυμπτωματικοί ασθενείς μπορούν να παρακολουθούνται από τον Ουρολόγο και σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων ή επιπλοκών να χειρουργηθούν σε δεύτερο χρόνο. Οι ενδείξεις για την χειρουργική αποκατάσταση της ΣΠΟΥΣ είναι η παρουσία συμπτωμάτων, οι υποτροπιάζουσες ουρολοιμώξεις, η νεφρολιθίαση, η προοδευτική επιδείνωση της νεφρικής λειτουργίας και η εμφάνιση υπέρτασης.

Η θεραπεία εκλογής για την ΣΠΟΥΣ, με ιδιαίτερα πολύ υψηλά ποσοστά επιτυχίας, είναι η ελάχιστα επεμβατική πυελοπλαστική. Κατά την διάρκεια της επέμβασης διενεργείται η αφαίρεση του στενωτικού τμήματος του ουρητήρα και η επανασυρραφή του ουρητηρικού άκρου με την πύελο του νεφρού.