ΠΡΟΣΤΑΤΙΤΙΔΑ

Τι είναι η προστατίτιδα;

Ο όρος προστατίτιδα εκφράζει την φλεγμονή του προστάτη αδένα και αποτελεί μια από τις συχνότερες αιτίες επίσκεψης στον Ουρολόγο. Μέχρι σήμερα έχουν περιγραφεί διάφορες μορφές προστατίτιδας, όπως:

• Η οξεία βακτηριακή προστατίτιδα
  • Η χρόνια βακτηριακή προστατίτιδα
  • Η χρόνια μη βακτηριακή προστατίτιδα
  • Η ασυμπτωματική φλεγμονώδης προστατίτιδα (ιστολογική προστατίτιδα)

Ποια είναι τα αίτια και τα συχνότερα συμπτώματα;

Οξεία βακτηριακή προστατίτιδα

Προκαλείται από βακτήρια, με τα συνηθέστερο το E.coli που είναι γνωστό και ως κολοβακτηρίδιο. Εκδηλώνεται με υψηλό πυρετό, ρίγος, δυσουρία, συχνουρία, έπειξη για ούρηση και πόνο στην περιοχή του προστάτη. Μπορεί να συνοδεύεται από γενικευμένη αδυναμία και να προκαλέσει επίσχεση ούρων λόγω του οιδήματος του προστάτη αδένα.

Χρόνια βακτηριακή προστατίτιδα

Προκαλείται συνήθως από τα ίδια βακτήρια όπως η οξεία προστατίτιδα και δηλώνει την επιμονή της λοίμωξης στον προστάτη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Συχνά ανιχνεύονται και άλλα μικρόβια, που ανήκουν στην κατηγορία των Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενων Νοσημάτων, όπως είναι τα χλαμύδια, το ουρεόπλασμα, το μυκόπλασμα και οι μύκητες. Εμφανίζεται με άτυπα συμπτώματα όπως είναι η συχνουρία, το αίσθημα βάρους στον προστάτη, διαταραχές στην στύση ή την εκσπερμάτωση, νυκτουρία και χαρακτηρίζεται από υφέσεις και εξάρσεις.

Χρόνια μη βακτηριακή προστατίτιδα

Δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό ποιο είναι το αίτιο αλλά εμφανίζεται με τα ίδια ακριβώς συμπτώματα όπως η χρόνια βακτηριακή προστατίτιδα.

Ασυμπτωματική φλεγμονώδης προστατίτιδα

Ο όρος αυτός προτάθηκε για να καλύψει τι περιπτώσεις στις οποίες ανευρίσκονται φλεγμονώδη στοιχεία στον προστάτη, συνήθως στην βιοψία, χωρίς όμως ο ασθενής να παρουσιάζει συμπτώματα.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Η διάγνωση συνήθως γίνεται με το ιστορικό των συμπτωμάτων και την κλινική εξέταση. Σε συνέχεια ακολουθεί ο εργαστηριακός έλεγχος για την ανίχνευση ή μη πιθανών παθογόνων μικροοργανισμών.

Η θεραπεία είναι ανάλογη με το είδος της προστατίτιδας.

Οξεία προστατίτιδα

Η θεραπεία αποτελείται κυρίως από αντιβιοτική αγωγή σε συνδυασμό με άφθονη λήψη υγρών, λήψη αντιπυρετικών/αντιφλεγμονωδών και φαρμάκων που διευκολύνουν την ούρηση. Πολλές φορές είναι απαραίτητη η νοσηλεία σε νοσοκομείο.

Χρόνια προστατίτιδα

Στόχος της θεραπείας είναι η ύφεση των συμπτωμάτων και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών. Η θεραπεία βασίζεται στη χορήγηση αντιβιοτικής αγωγής για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης, μπορεί να συσταθεί η λήψη φυτικών σκευασμάτων λόγω της πιθανής αντιφλεγμονώδους δράση τους.

Αν τα συμπτώματα δεν υποχωρήσουν ή επανεμφανιστούν τότε μπορεί να χρησιμοποιηθούν άλλες θεραπευτικές μέθοδοι, όπως:

• Κρουστικά κύματα
  • Αντικαταθλιπτικά
  • Μυοχαλαρωτικά
  • Αντιφλεγμονώδη
  • Φάρμακα που διευκολύνουν την ούρηση
  • Βελονισμός
  • Φυσιοθεραπεία πυελικού εδάφους