Κύστη επιδιδυμίδας

Τι είναι η κύστη επιδιδυμίδας;

Η επιδιδυμίδα είναι το όργανο που μεταφέρει τα σπερματοζωάρια από τον όρχι στον προστάτη αδένα. Η κύστη της επιδιδυμίδας είναι μία ομαλή ωοειδής ή σφαιρική μάζα στην περιοχή κυρίως της κεφαλής της επιδιδυμίδας. Το περιεχόμενο της κύστης είναι συνήθως ορώδες και πρόκειται για μια καλοήθη πάθηση που δεν μπορεί να υποστεί κακοήθη εξαλλαγή

Πως δημιουργείται η κύστης επιδιδυμίδας;

Οι επιδιδυμίδες, όπως και όλα τα όργανα του ουροποιογεννητικού συστήματος δεν έχουν μικρόβια. Σε περίπτωση οποιασδήποτε φλεγμονής τοπικά το υγρό μπορεί είτε να παγιδευτεί είτε να εγκυστωθεί στα λεπτά στρώματα της μεμβράνης που περιβάλλει τις επιδιδυμίδες, δημιουργώντας μια ή περισσότερες κύστεις της επιδιδυμίδας.

Ποια είναι τα συμπτώματα της κύστης επιδιδυμίδας;

Στις περισσότερες περιπτώσεις οι κύστεις είναι ασυμπτωματικές. Σε περιπτώσεις εμφάνισης συστροφής ή φλεγμονής της κύστεως μπορεί να προκαλέσει πόνο ή αίσθημα βάρους στην περιοχή του όρχεως. Οι πολύ μεγάλες κύστεις μπορεί να δημιουργήσουν αισθητικό πρόβλημα στον άνδρα και πολύ σπανιότερα απόφραξη της εκφορητικής οδού του σπέρματος και υπογονιμότητα.

Πως γίνεται η διάγνωση της κύστης επιδιδυμίδας;

Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, οι ασθενείς εμφανίζονται στον Ουρολόγο όταν ψηλαφήσουν κάτι στο όσχεό τους, το οποίο φαίνεται διογκωμένο τοπικά. Η κλινική εξέταση και πιο συγκεκριμένα η ψηλάφηση του όρχεως και της επιδιδυμίδας μπορεί να βοηθήσει να καταλάβουμε αν η διόγκωση οφείλεται σε βλάβη εντός ή εκτός του όρχι. Ωστόσο, η επιβεβαίωση της πάθησης γίνεται με τον υπερηχογραφικό έλεγχο.

Ποια είναι η θεραπεία της κύστης επιδιδυμίδας;

Οι περισσότερες κύστεις, εφόσον δεν παρουσιάζουν συμπτώματα, απλά παρακολουθούνται με υπερηχογραφικό έλεγχο ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Αν η κύστη προκαλεί πόνο ή αισθητικό πρόβλημα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί χειρουργικά. Η αφαίρεση της κύστεως γίνεται με μια μικρή τομή στο όσχεο. Η διάρκεια της επέμβασης είναι 30-60 λεπτά και γίνεται υπό γενική ή ραχιαία αναισθησία. Η νοσηλεία του ασθενούς διαρκεί λιγότερο από μια ημέρα και τα ποσοστά επιτυχίας είναι πολύ υψηλά. Η ανάρρωση του ασθενούς είναι ταχεία με έλλειψη μετεγχειρητικού πόνου.