Κιρσοκήλη

Τι είναι η κιρσοκήλη;

Κιρσοκήλη ονομάζεται η κιρσοειδής διάταση των φλεβών του όρχεως, και κατ’ επέκταση η φλεβική ανεπάρκειά του όρχεως. Αυτό συμβαίνει όταν οι φλέβες του όρχεως δυσχεραίνουν τη διέλευση του αίματος, με αποτέλεσμα το αίμα να μένει στάσιμο και να λιμνάζει, διαμορφώνοντας συνθήκες που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία του όρχεως. Πρόκειται για μια συχνή πάθηση που εμφανίζεται στο 15-20% των ανδρών και σε ποσοστό 90% αφορά  τον αριστερό όρχι.

Ποια τα συμπτώματα κιρσοκήλης;

Οι περισσότεροι άνδρες δεν εμφανίζουν συμπτώματα. Ορισμένοι όμως μπορεί να εμφανίζουν μια ψηλαφητή μαλακή μάζα πάνω από τον όρχι ή να παραπονούνται για αίσθημα βάρους (τράβηγμα) στην περιοχή του όρχεως. Ο πόνος μπορεί να επιδεινώνεται κατά την ορθοστασία, το σεξ, το σήκωμα βάρους ή την έντονη αθλητική δραστηριότητα. Σε μεγάλου βαθμού κιρσοκήλη είναι δυνατόν σταδιακά να προκληθεί ατροφία του όρχεως και δευτερογενής υπογοναδισμός.

Γονιμότητα & Κιρσοκήλη

Η κιρσοκήλη αποτελεί μία πολύ κοινή αιτία της ανδρικής υπογονιμότητας, καθώς υπολογίζεται ότι το 40% των ανδρών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα γονιμότητας παρουσιάζουν κιρσοκήλη. Οι άνδρες που εμφανίζουν κιρσοκήλη συνήθως παρουσιάζουν διαταραχές τόσο στον αριθμό και την μορφολογία όσο και στην κινητικότητα των σπερματοζωαρίων. Είναι ενδεικτικό, ότι μετά τη θεραπεία, παρατηρείται σημαντική βελτίωση του σπερμοδιαγράμματος στο 60-80% των ασθενών και τα ποσοστά κυήσεων που έχουν περιγραφεί είναι της τάξεως του 20-60%.

Πως γίνεται η διάγνωση της κιρσοκήλης;

Η κιρσοκήλη συνήθως ανευρίσκεται σε κάποιον τυχαίο έλεγχο ή κατά τη διερεύνηση υπογονιμότητας. Η κλινική εξέταση με την ψηλάφηση του όρχεως και του σπερματικού τόνου σε όρθια και ύπτια θέση ενδεχομένως μπορεί να καλύψει τη διάγνωση μιας κλινικά εμφανούς κιρσοκήλης. Ωστόσο, η επιβεβαίωση και η ταξινόμηση του βαθμού της πάθησης γίνεται με τον υπερηχογραφικό έλεγχο (triplex οσχέου).

Ποια είναι η θεραπεία της κιρσοκήλης;

Η ένδειξη για την θεραπεία της κιρσοκήλης πρέπει να τίθεται με πολλή προσοχή. Η κιρσοκήλη πρέπει να θεραπεύεται όταν:

• Προκαλεί διαταραχές στο σπερμοδιάγραμμα σε υπογόμινους άνδρες με κλινική μορφή κιρσοκήλης
  • Προκαλεί πόνο που δεν οφείλεται σε άλλα αίτια
  • Επηρεάζει το μέγεθος του πάσχοντος όρχι
  • Προκαλεί ανησυχία στον ασθενή για αισθητικούς λόγους λόγω μεγέθους

Η χειρουργική αντιμετώπιση είναι η πιο ενδεδειγμένη θεραπεία, κατά την οποία γίνεται απολίνωση των διατεταμένων φλεβών. Παρότι υπάρχουν πολλές χειρουργικές επιλογές όλες οι μελέτες δείχνουν ότι η πιο αποτελεσματική είναι η μικροχειρουργική διόρθωση τη κιρσοκήλης η οποία έχει τα καλύτερα αποτελέσματα για τον ασθενή. Η διάρκεια της επέμβασης είναι 30-60 λεπτά και γίνεται υπό γενική ή ραχιαία αναισθησία. Η νοσηλεία του ασθενούς διαρκεί λιγότερο από μια ημέρα και τα ποσοστά επιτυχίας είναι πολύ υψηλά. Η ανάρρωση του ασθενούς είναι ταχεία με έλλειψη μετεγχειρητικού πόνου. Ο ασθενής θα πρέπει να αποφεύγει την σωματική άσκηση για περίπου 1 μήνα και να γνωρίζει ότι η ποιότητα του σπέρματος βελτιώνεται μετά από ένα χρονικό διάστημα 3-12 μηνών.