ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΠΕΟΥΣ

Τι είναι ο καρκίνος του πέους;

Ο καρκίνος του πέους είναι μία σπάνια κακοήθης πάθηση με συχνότητα μικρότερη του 1% στην Ευρώπη και εμφανίζεται στο δέρμα του πέους ή μέσα στο πέος.

Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου;

Διάφοροι παράγοντες έχουν συσχετιστεί με την εμφάνιση της νόσου, όπως:

• Φίμωση
  • Χρόνια φλεγμονή του πέους, π.χ. βαλανοποσθίτιδες
  • Σκληροατροφικός λειχήνας
  • Λοίμωξη από τον ιό των ανθρωπίνων θηλωμάτων (HPV)
  • Κάπνισμα
  • Θεραπεία δερματικών παθήσεων με φωτοθεραπεία ή χημειοθεραπεία

Υπάρχει τρόπος να προληφθεί ο καρκίνος του πέους;

Η καθημερινή καθαριότητα του πέους και η διατήρηση καλής υγιεινής της περιοχής φαίνεται να βοηθούν στην έγκαιρη διάγνωση της νόσου, ενώ η χρήση προφυλακτικού κατά τη σεξουαλική επαφή για τον περιορισμό του κινδύνου μόλυνσης από τον ιό των ανθρωπίνων θηλωμάτων (HPV) περιορίζουν τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου.

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Ο καρκίνος του πέους παρουσιάζεται συνήθως ως κάποια βλάβη στο δέρμα του πέους. Μπορεί να εμφανιστεί σε οποιοδήποτε σημείο του πέους, αλλά με μεγαλύτερη συχνότητα στη βάλανο και στην ακροποσθία. Η βλάβη μπορεί να εμφανίζει αιμορραγία, φαγούρα, αίσθημα καύσου ή άσχημη οσμή. Γενικά, κάθε βλάβη που δε βελτιώνεται σε διάστημα 4 εβδομάδων ή επιδεινώνεται, θα πρέπει να ελέγχεται από τον ιατρό.

Σε πιο προχωρημένο στάδιο ο ασθενής μπορεί να παρουσιάσει λεμφαδενοπάθεια στην βουβωνική χώρα, να εμφανίσει κόπωση, απώλεια βάρους, κοιλιακό πόνο και πόνο στα οστά.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Η βιοψία της ύποπτης βλάβης του πέους είναι η μόνη εξέταση που μπορεί να τεκμηριώσει τη διάγνωση της κακοήθειας του πέους. Σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί η ιστολογική διάγνωση της νόσου τότε θα ακολουθήσει η σταδιοποίηση της με την διενέργεια αξονικής ή μαγνητικής τομογραφίας για να ελεγχθεί η πιθανή εξάπλωση της νόσου στους λεμφαδένες ή άλλα μέρη του σώματος.

Πως θεραπεύεται ο καρκίνος του πέους;

Η θεραπεία που θα επιλεχθεί εξαρτάται από το μέγεθος και τη θέση του όγκου, το στάδιο του καρκίνου, αλλά και τις ανάγκες του κάθε ασθενή.

Σε αρχικό στάδιο της νόσου η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει:

• Τοπική χρήση χημειοθεραπευτικής κρέμας
  • Επέμβαση με χρήση laser
  • Κρυοθεραπεία, με την οποία ψύχεται και καταστρέφεται ο ιστός
  • Τοπική χειρουργική αφαίρεση

Σε προχωρημένο στάδιο της νόσου, οι θεραπευτικές μέθοδοι είναι:

• Χειρουργική επέμβαση (μερική ή ολική πεεκτομή)
  • Ακτινοθεραπεία
  • Χημειοθεραπεία

Ποια είναι η πρόγνωση;

Όταν η διάγνωση του καρκίνου του πέους γίνει στο αρχικό στάδιο της νόσου, τα ποσοστά θεραπείας φτάνουν το 90%, ενώ το ποσοστό αυτό φαίνεται να μειώνεται όταν η διάγνωση γίνει σε προχωρημένο στάδιο.