ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΝΕΦΡΟΥ

Πόσο συχνός είναι ο καρκίνος νεφρού;

Ο καρκίνος του νεφρού αποτελεί περίπου το 3% όλων των διαγνώσεων κακοήθειας παγκοσμίως. Ωστόσο, η ευρεία χρήση των απεικονιστικών μεθόδων (υπερηχογράφημα, αξονική τομογραφία) έχει οδηγήσει στην ανίχνευση περισσότερων όγκων σε πιο αρχικό στάδιο, αυξάνοντας έτσι τα ποσοστά επιβίωσης της νόσου.

Ποια είναι τα αίτια εμφάνισης της νόσου;

Η αιτιολογία του νεφρικού καρκινώματος παραμένει άγνωστη. Υπάρχουν όμως κάποιοι παράγοντες που έχουν συσχετιστεί με την εμφάνιση της νόσου, όπως το κάπνισμα, η παχυσαρκία, η υπέρταση και το θετικό οικογενειακό ιστορικό.

Ποια είναι τα συμπτώματα του καρκίνου του νεφρού;

Στις περισσότερες περιπτώσεις ο καρκίνος του νεφρού είναι ασυμπτωματικός. Σε ποσοστό μόλις του 6-10% των περιπτώσεων παρατηρείται η κλασική τριάδα των συμπτωμάτων δηλαδή της αιματουρίας, του οσφυϊκού πόνου και της ψηλαφητής μάζας στην κοιλιακή χώρα. Σε περίπτωση μεταστατικής νόσου ο καρκίνος του νεφρού μπορεί να εμφανιστεί με συμπτώματα, όπως η δύσπνοια, ο βήχας, οι οστικοί πόνοι και η μεγάλη απώλεια βάρους.

Η εξέταση εκλογής για την ανάδειξη του νεφρικού όγκου είναι η αξονική τομογραφία με την χρήση ενδοφλέβιας σκιαγραφικής ουσίας. Εναλλακτικά, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μαγνητική τομογραφία. Αυτή ενδείκνυται σε περιπτώσεις που υπάρχει πιθανή φλεβική διήθηση ή αλλεργία σε ενδοφλέβια σκιαγραφικά. Κάθε διάγνωση νεφρικού όγκου ολοκληρώνεται με την διενέργεια αξονικής τομογραφίας θώρακος για την σταδιοποίηση της νόσου.

Ποιος είναι ο ρόλος της βιοψίας του νεφρού στη διάγνωση του καρκίνου του νεφρού;

Η βιοψία του νεφρού δεν ενδείκνυται στη  προεγχειρητική διάγνωση του νεφρικού όγκου. Αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει αυξημένος κίνδυνος διασποράς του όγκου και γιατί τα αποτελέσματα τις ιστολογικής εξέτασης δεν είναι πάντα αξιόπιστα.

Μόνο σε ειδικές περιπτώσεις έχει ένδειξη η βιοψία του νεφρού, όπως:

• Μικρούς όγκους που αντιμετωπίζονται με ενεργό παρακολούθηση (active surveillance)
  •  Όγκους που πρόκειται να αντιμετωπιστούν με κρυοθεραπεία ή εξάχνωση με ραδιοσυχνότητες (RF)
  • Μεταστατικούς όγκους που απαιτείται ιστολογική επιβεβαίωση για την χορήγηση συστηματικών θεραπειών.

Ποια είναι η θεραπεία του καρκίνου του νεφρού;

Η χειρουργική αφαίρεση του νεφρικού όγκου αποτελεί την επικρατέστερη θεραπευτική προσέγγιση για την εντοπισμένη νόσο. Η επιλογή της τεχνικής μεταξύ ριζικής ή μερικής νεφρεκτομής εξαρτάται κυρίως από το μέγεθος και τη θέση του όγκου. Στην μερική νεφρεκτομή αφαιρείται μόνο ο νεφρικός όγκος, ενώ ο υπόλοιπος υγιής νεφρός παραμένει στη θέση του. Στην ριζική νεφρεκτομή αφαιρείται ολόκληρος ο νεφρός μαζί με τον όγκο. Τόσο η ριζική όσο και η μερική νεφρεκτομή μπορούν να πραγματοποιηθούν με ανοιχτή επέμβαση αλλά και με τις ελάχιστα επεμβατικές μεθόδους όπως η λαπαροσκοπική και η ρομποτική χειρουργική.

Οι εναλλακτικές μέθοδοι παρουσιάζουν χαμηλότερα ποσοστά επιβίωσης των ασθενών και ενδείκνυνται μόνο σε ασθενείς με σοβαρά προβλήματα υγείας που δεν μπορούν να υποβληθούν σε χειρουργική επέμβαση. Τέτοιες μέθοδοι είναι η κρυοθεραπεία και η εξάχνωση νεφρικών όγκων με ραδιοσυχνότητες (RF).